Enkle øvelser mot stiv nakke og rygg

Kjenner du de ubehagelige ryggsmertene som dukker opp uventet og er vanskelig å bli kvitt?

Visste du at ryggsmerter kan skyldes et skjevt eller stivt bekken og smerte i ledd som knær eller albuer? For eksempel, hvis du opplever knesmerter og halter, kan bekkenet få en ujevn belastning, noe som ofte fører til ryggsmerter. Et skjevt eller stivt bekken er langt mer vanlig enn mange tror og skyldes vanligvis fall eller overbelastning. Når bekkenet ikke fungerer som det skal, kan dette føre til smerter i setemuskulaturen, lysken, hoftene og utstrålende smerter i bena.

Problemer med stiv nakke kan også forårsake smerter i skuldre eller albuer, i tillegg til hodepine og svimmelhet.

Sammenhengen mellom leddene og ryggraden er stor, og derfor har vi kombinert disse to temaene. Og nettopp derfor vil vi i dag presentere noen enkle øvelser som vil hjelpe deg med rygg- og leddsmerter:

husk at

«Dagens små handlinger blir morgendagens resultater. «

Øvelse mot ryggsmerter

Legg deg på magen, plasser armene under skuldrene, strekke albuene, bruk ryggmusklene til å løfte overkroppen mens du puster ut. Strekk armene så mye du kan uten at det føles ubehagelig.

Det er viktig at bekkenet, hoftene og bena er helt avslappet under denne øvelsen, og at du puster naturlig gjennom hele tiden. Når du er på toppen, tillat at den nedre delen av ryggen henger ned. Hold denne stillingen i ett eller to sekunder, og deretter gå tilbake til startposisjonen. Hver gang du gjentar denne bevegelsen, prøv å løfte den øvre delen litt høyere, til armene dine er helt strukket ut, slik at ryggen din når full strekk.

Dersom ryggsmerter øker betydelig under trening eller sprer seg til områder utenfor ryggraden, og denne forverringen vedvarer etter trening, bør du avbryte øvelsen og oppsøke en fysioterapeut.

For å lindre ryggsmerter er behagelig tørr varme et godt alternativ, da det bidrar til muskelavslapning, reduserer spenninger og forbedrer blodsirkulasjonen. Med vårt varmebelte kan du oppleve lindring for menstruasjonssmerter, ryggsmerter, og det har også en gunstig effekt på urinveisproblemer og betennelser. Beltet er svært brukervennlig med en elastisk borrelås som gjør det enkelt å tilpasse, slik at det sitter godt og forblir på plass uten å bevege seg eller hindre i bevegelse.

treningsmatte

Myk og herlig treningsmatte i merino ull med termoregulerende og fuktabsorberende egenskaper. les mer

Ryggbelte

Med vårt varmebelte i ull kan du oppleve lindring for ryggsmerter, menstruasjonssmerter, og det har også en gunstig effekt på urinveisproblemer og betennelser. les mer

Sylinderpute

Sylinderpute i merinoull kan brukes enten du liker å lese eller se på TV liggende og trenger god støtte for hode og nakke, eller du vil strekke bena etter en lang dag. les mer

Meditasjonspute

Du kan bruke vår meditasjonspute i merinoull også som et hjelpemiddel til hjemmetrening. Ved å sitte på den styrker den ryggmuskulaturen og ryggraden. les mer

Øvelse mot stiv nakke

Sitt oppreist, legg høyre hånd over toppen av hodet over venstre øre og vipp hodet sakte til høyre. Skyv hodet forsiktig inn i hånden i 5 sekunder.

Ta en innpust og med en utpust senk hodet, strekk det inn i en bue til høyre skulder.

Gjenta 2-3 ganger og bytt hender.

I løpet av øvelsen, fokuser på å holde hodet i en nøytral stilling uten å presse for hardt med hånden, og fortsett å puste jevnt.

Nakkepute

Nakkepute i merinoull har mange bruksområder – som en behagelig støtte for hodet og nakken når du slapper av, eller som en reisepute. les mer

nakkevarmer

Vår nakkevarmer i merinoull er en god hjelper for deg som lider av nakke-, rygg- og hodesmerter. les mer

Korsryggstøtte

Støttepute for korsryggen i merinoull vil det gjøre det mye mer behagelig å sitte på stolen. les mer

TRYKKAVLASTNINGSPUTE

Denne trykkavlastende sitteputen i merinoull er essensiell for alle som trenger smertelindring når de sitter, for eksempel etter operasjon, etter fødsel eller når en lider av hemoroider. les mer

Øvelse mot knesmerter

Start liggende på magen. Vri hodet til siden og bøy benet på samme side i kneet.

La hånden på samme side ta tak i ankelen og press bekkenet forsiktig ned i matten.

Mens du utfører øvelsen, forsøk å dytte foten inn i hånden og pust ut mens du trekker beinet mot baken. Gjenta dette flere ganger og slapp av.

nettbutikk

kategorier

Selvhjelpsverktøy

Opplever du angst og depresjonssymptomer?
Vårt selvhjelpsverktøy tilbyr støtte
og veiledning for å forbedre din psykiske helse.

Fermentert mat

Probiotikaene som finnes i fermenterte matvarer, ikke bare støtter en sunn tarmflora og immunsystem, men de har også vist seg å påvirke mikrobiomet i tarmen, noe som kan ha betydning for psykisk helse og trivsel.

ullprodukter

Sertifiserte ullprodukter av høyeste kvalitet. Ullfiber er et lite mirakel fra naturen som mennesker ikke klarer å etterligne med moderne teknologi.

foredrag

Vi tilbyr foredrag om psykisk helse, skreddersydd for ulike behov og målgrupper. Vi har utviklet spesifikke foredrag, men vi er også åpne for å tilpasse innholdet etter arrangørens ønsker og behov.
Kontakt

Madlandsvegen 650,
4334 Ålgård
post@bonvita.no

Følg oss
Betal med